Volkswagen zaprezentował najnowsze wydanie swojego hitu sprzedażowego. Oto nowy Volkswagen Tiguan i wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.

Kompaktowy Tiguan to jeden z filarów sprzedaży Volkswagena – przynajmniej na Starym Kontynencie. Jego nowa generacja ma ten stan rzeczy ugruntować… lub poprawić.

Nowy Volkswagen Tiguan – bardziej dynamiczny, mniej kanciasty

nowy Volkswagen Tiguan

Nowy Tiguan ma złagodzone, ale wciąż dynamiczne linie.

Tiguan w wydaniu na rok 2024 stracił nieco kanciastości poprzednika. Nadwozie najnowszego Tiguana przypomina elektrycznego VW ID.4. Z Golfa 8. generacji odziedziczył natomiast najnowszy krzyk mody –  świetlne listwy z przodu i z tyłu, umieszczone pomiędzy lampami. Wygładzone nadwozie ma też lepszy od poprzednika współczynnik oporu powietrza (Cx = 0.28), co przełoży się na oszczędność paliwa.

Nowy Tiguan jest większy, ale pięcioosobowy

nowy Volkswagen Tiguan

Nowy Tiguan jest marginalnie większy od poprzednika. Najwięcej zyskał na tym bagażnik.

Auto nieznacznie urosło – jest dłuższe o 3 cm. Przestrzeń bagażowa (mierzona do linii okien) zwiększyła się z 615 do 652 l. Rozstaw osi pozostanie bez zmian, a wysokość pojazdu ma wzrosnąć o kilka milimetrów.

W odróżnieniu od obecnej generacji, odmiana siedmioosobowa będzie bazowała na innym modelu. Tiguan będzie samochodem pięcioosobowym.

Nowa jest platforma

Najnowszy kompaktowy SUV Volkswagena powstanie na odświeżonej platformie zwanej MQB evo. W gamie znajdą się silniki benzynowe (TSI), miękkie hybrydy eTSI, hybrydy plug-in, a nawet diesle. Do przeniesienia napędu ma służyć skrzynia DSG (o sześciu lub siedmiu przełożeniach). Silniki benzynowe będą łączone z napędem na cztery koła, a napęd hybrydowy będzie przenosił moc na koła przednie.

Silnik Volkswagen Tiguan

Platforma MQB Evo pozwala na użycie silników benzynowych, diesli oraz układów hybrydowych.

Co kryje się pod maską?

Silniki benzynowe łączone z napędem hybrydowym będą miały pojemność 1,5 l. Moc układu napędowego będzie wynosiła od 200 do 270 KM (PHEV) lub od 130 do 150 KM (MHEV). W wersji plug-in hybrid zasięg pojazdu w trybie elektrycznym ma sięgać 100 km.

Tradycyjne silniki spalinowe będą miały pojemność 2 l. Moc jednostek benzynowych to od 200 do 260 KM, a diesli – od 150 do 190 KM. Skrzynia biegów? Będzie można mieć dowolną, pod warunkiem, że będzie to DSG.

nowy Volkswagen Tiguan

Wnętrze będzie weselsze niż dotychczas – o ile tak można powiedzieć o VW

Nowy Tiguan zyskał dużo ładniejsze wnętrze. Deska rozdzielcza ma się składać z materiałów wysokiej jakości, choć i odchodząca generacja nie miała się czego powstydzić. Dzięki kolorowym akcentom dopasowanym do wybranego trybu jazdy, kokpit nowego Tiguana jest nieco żywszy.

W kabinie, zgodnie z najnowszymi trendami, dominują ekrany – kierowca ma przed sobą 10,25-calowy ekran wyświetlający wskaźniki i najważniejsze informacje. W centralnej części kokpitu znajdziemy duży (nawet 15-calowy) dotykowy wyświetlacz  sterujący większością funkcji pojazdu. Sterowanie klimatyzacją ma wydzielony obszar u dołu ekranu.

Na tunelu środkowym znajdziemy jedynie gałkę sterującą systemem multimedialnym (ma ona własny wyświetlacz OLED), a także miejsce do indukcyjnego ładowania telefonu. Tryb pracy skrzyni biegów wybieramy manetką pod kierownicą.

Fizyczne przyciski? A jakże, są

Miłośników bezwzrokowej obsługi przyrządów pokładowych ucieszy również fakt, że przyciski na kierownicy są tradycyjne, nie dotykowe – marka powoli wycofuje się z tego nietrafionego rozwiązania.  Pozostałe funkcje sterowane są z ekranu na centralnej konsoli.

O wygodę kierowcy, jak i pasażerów mają dbać fotele o dużej możliwości dostosowania do własnych upodobań. Nie zabrakło pneumatycznej regulacji lędźwi, funkcji masażu, a także ogrzewania lub chłodzenia.

Wnętrze Volkswagen Tiguan

Nowy Volkswagen Tiguan – co tam słychać w układzie jezdnym?

W zawieszeniu mogą znaleźć się aktywne amortyzatory DCC o regulowanej sile tłumienia, a w wersji z napędem na wszystkie koła – mechanizmy różnicowe z elektroniczną blokadą. Wszystko to pod kontrolą układu zwanego Vehicle Dynamics Manager, który na bieżąco nadzoruje zachowanie samochodu w trakcie jazdy. Dzięki temu nowy Tiguan ma zawsze pewnie trzymać się drogi, niezależnie od warunków.

Silnik Volkswagen Tiguan

Kierowca nie jest pozostawiony sobie

Na pokładzie nowego Tiguana mamy do dyspozycji głosowego asystenta IDA oraz rozbudowane systemy ułatwiające jazdę i parkowanie. SUV będzie czuwał nad utrzymaniem się w pasie ruchu (Lane Assist) oraz przy jego zmianie (Side Assist). Parkowanie ułatwi asystent, który może być sterowany nawet z zewnątrz pojazdu – z poziomu smartfona.

Bezpieczną podróż zapewniają przednie światła matrycowe LED, nazwane IQ.LIGHT HD. Strumień światła składający się z 38400 diod LED jest automatycznie kierowany na pas ruchu, którym podróżujemy. Dodatkowo, nowy Volkswagen Tiguan ma mieć wbudowany system rozpoznawania znaków drogowych.

Czy nowy Tiguan zostanie królem segmentu?

nowy Volkswagen Tiguan

Konkurencja w segmencie kompaktowych SUV-ów jest zacięta, ale propozycja VW niezmiennie utrzymuje się w czołówce wyników sprzedaży – łącznie Tiguanów powstało już ponad 7 milionów. Nowa generacja tego auta ma szansę być godnym następcą tronu.

Sprzedaż rozpocznie się na początku 2024 r.

Spodobał Ci się ten tekst? Rozważ postawienie nam wirtualnej kawy - dzięki!

Postaw mi kawę na buycoffee.to